vedligehold

  • Fast årligt vedligehold:

    Vandslibning af fribord og 2x lak (international scooner).
    Slibning af vandlinje og malet med hvid Hempel oliemaling
    Vask og slib af bund under vandlinje. Grunding med grå primer og påført 2 gange sort bundmaling (international)
    Udskiftning af udvendige zink-anoder samt i motoren
    Skift af oliefilter og olie
    Mast vandslebet og lakeret
    Frostvæske kørt igennem system før vinteropbevaring
    Alle sejl opbevaret på sejlloft i vinterhalvåret

    2017.
    2 nye forbrugsbatterier
    Nye fortøjninger

    2016.
    Nye skøder
    Nye fortøjninger

    2015.
    Ny ledning trukket i mast til toplanterner samt kørelys
    Impreller til kølevand skiftet i motor

    2014.
    Ny bompresenning

    2013.
    Øvre kahytstags gamle bomuldsdug afmonteret og bådbygger har pålagt fintvævet epoxyarmeret glasfiberdug
    - (Godkendt metode til renovering af bevaringsværdige træskibe).
    Ny specialsyet sprayhood. (Schultz Kolding)
    Nyt specialsyet Cockpit telt (Schultz Kolding)

    2012.
    Kistebænkelåg renoveret
    Ny WC pumpe
    Nyt startbatteri

    2011.
    Ny UV-dug påsyet genua

    2009.
    Nyt startbatteri
    Ny lænsepumpe

    2007.
    To stk. ferskvandstanke a. 32 l. i syrefast rustfrit stål.

    2006.
    Ny betræk på hynder (Hestedækken)

    2005.
    Nyt søtoilet (Japsco).
    Tildelt plakette for god bevaring ved Foreningen for Ældre Lystfartøjers stævne, Nykøbing Sjælland.

    2004.
    Nyt startbatteri.

    2003.
    Ny løjgangsskinne og vogn
    Ny gummibåd plus motor.

    2002.
    Den gamle ”Miss Marstal” (Marstal benzinmotor) demonteret og findes nu på Marstal Søfartsmuseum. Ny motor Lambardini L.D.W. 502 M-3600-2l, motor nr. 4681360, 13 HK. Nyt betjeningspanel, gear, skrue, fundament, hydradrive, tank ombygget til diesel, søvandsfilter, lyddæmper, C.A.V. filter, vandstrømningsbryder. Alt under motor og dørk renset og behandlet med blymønje. Nederste dele af spanter forstærket. Pantry renoveret og ombygget. Nyt køleskab (Coolmatic CB-36) samt kompressor (Danfoss B.D. 35 F). Selvstyresystem (Raymarine S.T.2000).

    2001.
    Noter i kistebænklåger og dørk skiftet. 5 stk. læselamper 3 i kahyt, 2 i forkahyt monteret. Ny olieskotlampe. Ny prædikestol, agterpulpit, ceptre og livliner. Nyt vindbreake. Skrogventil ved vandindtag til toilet udskiftet. 2 stk. gribelister på forreste del af kahytstag. 2 skt hylder i forkahyt. Gribeliste under tag i kahyt. Tremmehylde over pantry til søkort. ”Instrumentbræt” i cockpit til GPS og kompas.

    2000.
    Lars Due overtog båden.
    Nyt forsejlsrullesystem (furlex 300s) samt genua og gnakker. Stævntræ re-lamineret isat 12 stk. rustfri skruer og 4 gennemgående rustfri bolte. Kalfatringen langs køltræ udskiftet. Kitpropper under vandlinjen udskiftet. Rorblad forstærket. To stk. forbrugsbatterier installeret. Tysterlader plus cepter 75 plus landstrøm installeret. Ny GPS Garmin 128. Nyt opklappeligt kahytsbord (massiv mahogni). Eksisterende kahytsbord forsynet med alluben anvendes som cockpitbord. Nyt skabsarrengement opsat mod agter skot, indeholdende service. Dørk opdelt i 2 stk dørkplader. To små spil til G-nakker installeret, Ny Dynastarter. Automatisk Lænsepumpe. Teak fenderliste langs fribord monteret..

  • 1997-1999

    I årene 1997 til 1999, foretog Erling Olesen en gennemgribende renovering som beskrevet i det følgende:

    Røstjern.
    Begge røstjern for og agter undervant har fået ny og forlænget befæstigelse (lamineret eg). Dårligt træ (mørkt) omkring bolthuller for begge agterrøstjern er udfræset og nyt træ limet i. Øvrige røstjern demonteret og kontrolleret.

    Svøb.
    Svøb ved agter røstjern, bagbors side er udskiftet i fuld længde.

    Ruf.
    Rufsider, nederste ca. 15 cm. Er limet og skruet i (træ fra gamle cokpit karme). Hjørnestolper indvendig mellem rufsider og agterskot er udskiftede (Kayamahogni)

    Cockpit.
    Langsgående bjælke langs styrbord cockpitkarm er udskiftet (eg). I bag bords side er samme bjælke udskiftet i halv længde. Flere tværbjælker har fået skarret nyt træ i. Cockpitkarme i begge sider samt agter er udskiftet (kayamahogni). Overgangen mellem Cockpitkarme og rufsider er udskiftet. I hjørne af cockpitkarm og agter skot er isat nyt mahogeny.

    Skandæk.
    Nyt træ skarret i ved fødder af agter pulpit, agter røstjern bagbord side og forreste cepter bagbord side. Dårlige propper er udskiftet med firkantet brik, skruer udskiftet.

    Dæk.
    Alt dårligt finerdæk omkring cockpit og rufsider er erstattet med nyt. Nye fisk for og agter (Kayamahogeny). Nyt teakdæk (Burmateak, 14 mm, lagt i polyoritan tætningsmasse), Nodder med tape i bund og fuget med sicaflex type Dc 210, skruer er rust og syrefaste, propper er teak.

    Larkering.
    Alt udvendig manhogeny er skrabet i bund, 2 gange bejdse og 8 gange lak (International Scooner). Mast skrabet i bund og lakeret. Lakering indvendig er næsten færdig (Hempel nr. 10). Ny skydekappe.